Tips Dan Teknik Membaca Cepat Dan Tepat

Membaca merupakan salah satu aktivitas yang sangat bermanfaat. Dengan membaca kita sanggup mengetahui dan mengerti banyak hal. Wawasan dan pengetahuan kita akan selalu up to date bila kita rajin membaca. Bahan bacaan juga bervariasi, mulai dari koran, majalah, komik, buku pelajaran, dan bahkan di zaman teknologi yang serba canggih ini, kita sanggup dengan gampang membaca apapun pada smartphone kita.
Oleh alasannya itu, membaca dengan cepat (speed reading) dan sempurna akan membantu kita menyerap gosip dengan lebih efektif dan efisien.











Berikut yaitu beberapa tips dan teknik yang sanggup diterapkan untuk mempercepat kecepatan membaca kita :

1. Konsentrasi
Dalam hal apapun, konsentrasi sangat penting dan dibutuhkan. Jika kita sedang membaca, tetapi pikiran kita sedang melayang untuk hal-hal yang lain, akan menciptakan kita kesulitan mencerna materi bacaan. Untuk itu, fokuskan lah pikiran kepada materi yang sedang kita baca.

2.  Membaca kelompok kata bukan kata demi kata
Membaca kata demi kata secara keseluruhan yaitu menghafal bukan membaca dengan seksama. Berlatihlah dengan membaca kalimat dengan melihat kelompok - kelompok kata. Sehingga, dalam satu kalimat yang panjang, dengan melihat sekilas saja, kita sanggup pribadi mengetahui intisari kalimat tersebut.

3. Jangan mengeluarkan suara
Membaca dengan tenang lebih memungkinkan kita untuk berkonsentrasi. Akan tetapi, ada pula beberapa perkara dimana dia harus mengeluarkan bunyi saat membaca semoga lebih konsentrasi. Semua kembali kepada anda, yang terpenting kita sanggup memahami materi bacaan dengan baik.

4. Practice makes perfect
Yang terpenting yaitu latihan, latihan, dan latihan. Dengan semakin sering membaca, secara tidak sadar anda akan terlatih dalam membaca cepat.
Anyway seberapa cepatkah anda membaca artikel ini?

Jangan lupa komen di bawah dan sebarkan ke teman-teman anda, bila anda punya tips yang lebih dahsyat lagi. Thank You


1 Response to "Tips Dan Teknik Membaca Cepat Dan Tepat"

  1. Ia luar biasa apabila saya fikir semuanya telah selesai dengan saya, nama saya susan garcia, dari phillipine, Mrs. Karina Rolanda datang untuk menyelamatkan saya hidup saya. Saya sangat terhutang budi kepada orang-orang yang saya meminjam dari geng memerangi saya dan kemudian menangkap saya akibat hutang saya. ditahan selama berbulan-bulan masa tangguh diberikan kepada saya apabila saya dipulangkan dan dibebaskan untuk pergi dan membuat wang untuk membayar semua hutang yang saya terima jadi saya diberitahu bahawa ada pemberi pinjaman sah secara online jadi saya harus mencari melalui blog yang saya ditipu sebelum tetapi apabila saya menemui SYARIKAT KARINA ROLAND LOAN, Tuhan mengarahkan saya untuk iklannya di blog kerana tarikan saya untuk itu benar-benar satu keajaiban mungkin kerana Tuhan telah melihat bahawa saya mempunyai banyak penderitaan itulah sebabnya dia mengarahkan saya kepadanya. Oleh itu saya memohon dengan penuh semangat selepas beberapa jam pinjaman saya diluluskan oleh Lembaga dan dalam masa 24 jam saya telah dikreditkan dengan jumlah yang tepat yang saya maksudkan untuk semua ini tanpa jaminan tambahan Pinjaman Peribadi ketika saya bercakap dengan anda sekarang saya boleh jelaskan semua hutang saya dan sekarang saya mempunyai supermarket sendiri, saya tidak memerlukan bantuan orang lain sebelum saya makan atau mengambil pembiayaan, apa jua keputusan saya tidak mempunyai urusan dengan Polis, saya kini wanita yang bebas. Anda ingin mengalami kemerdekaan kewangan seperti saya, sila hubungi Ibu menerusi e-mel syarikat: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp +15857083478 Anda tidak boleh membahaskan fakta bahawa dalam kesulitan dunia ini anda memerlukan seseorang untuk membantu anda mengatasi kewangan perolehan dalam hidup dalam satu cara atau lain, jadi saya memberi anda mandat untuk mencuba dan menghubungi Puan Karina Roland di alamat di atas supaya anda dapat mengatasi kemelesetan kewangan dalam hidup anda. Anda boleh menghubungi saya melalui e-mel berikut: (garciasusan113@gmail.com)) Sentiasa menjadi positif dengan Puan KARINA ROLAND dia akan melihat anda melalui semua cabaran kewangan anda dan kemudian memberikan anda pandangan kewangan dan kebebasan baru untuk mengatasi semua kebimbangan anda.

    ReplyDelete